Δεν ειχα μπει καλα καλα στην εφηβεια οταν ενα καλοκαιρι, κατω απο αγνωστες συνθηκες που ακομα και σημερα δεν εχω ξεκαθαρισει μεσα μου, βρεθηκα στην Επιδαυρο. Πρωτη φορα εμπαινα στον ιερο χωρο, πρωτη φορα εβλεπα με δεος το αρχαιο θεατρο.
Δεν ειχα ιδεα!!! Ενοιωσα ομως σαν ωστικο κυμα να με διαπερναει μια πρωτογνωρη ενεργεια. Με τιναξε!!! Σαν να με χτυπησε ρευμα!!! Δεν καταλαβαινα τι ηταν αυτο που μου εκοβε την ανασα και χρειαστηκε να περασουν πολλα χρονια για να καταλαβω. Παντως θυμαμαι οτι αισθανθηκα να αιωρουμαι και να κινουμαι σε αγνωστο χρονο.
Η πρωτη μου επαφη με την Επιδαυρο με σημαδεψε. Ειδα τον τεραστιο Μανο Κατρακη να βγαζει τα ματια του εμπρος μου και εκλαιγα... οχι απο φοβο αλλά απο δεος!!!!
Παιδι ημουν ακομα αλλά η μοιρα ενορχηστρωσε την απαρχη μιας μεγαλης αγαπης.....
Τα χρονια που ακολουθησαν ευτυχησα να δω τους γιγαντες της υποκριιτικης στη χωρα. Μινωτης, Καρεζη, Καζακος, Σκουντζου, Κονιορδου, Καραμπετη, Κομνηνου, Φωτοπουλου και παραστασεις που υπεγραψαν οι μεγαλυτεροι σκηνοθετες οπως ο Κουν, ο Βολονακης, ο Σολομος. Οχι δεν πηγα να δω τη Βουγιουκλακη Αντιγονη..... εχω μια περιεργη θεωρηση των πραγματων.....
Καθε καλοκαιρι, ομως, ημουν εκει. Απο τους πρωτους. Στις πρωτες παραστασεις. Ηθελα να προλαβω να δω πρωτη και να κρινω, να αποφασισω αν αυτο που ειδα μου αρεσε. Δεν ηθελα τις κριτικες που ετσι κι αλλιως δεν με επεισαν ποτέ.
Και ημουν εκει οταν η Αννα Μακρακη, στον Οιδιποδα μεσα της δεκαετιας του 1980, αναψε τσιγαρο στην ορχηστρα της Επιδαυρου!!! Ο κοσμος παγωσε και οσο η ηθοποιος, καθοδηγουμενη απο ενα γεωργιανο σκηνοθετη ( που δεν ενδιαφερει καθολου ομως η ιστορια και το βιογραφικο του), ρουφουσε το καπνο, τοσο λιγοστευε η δικη μου ανασα. Ενοιωσα τετοια προσβολη, τετοια ντροπη, θαρρεις και καποιος ηρθε εκει που καθομουν και διχως λογο με εβρισε χυδαια.....
Ακολουθησαν παραστασεις με εισαγωμενους σκηνοθετες. Πότε Ρωσους, πότε Βουλγαρους πότε απο οπου μπορεις να φανταστεις.... Και ετσι επισημα αρχισε η διαβρωση της Επιδαυρου.....
Οσο καταξιωμενος και αν ειναι ενας ξενος σκηνοθετης στη χωρα του ή και παγκοσμιως, δεν ειναι σε θεση, οχι γιατι ΔΕΝ θελει αλλά γιατι ΔΕΝ μπορει να νοιωσει την αρχαια ελληνικη τραγωδια. ΔΕΝ ΓΙΝΕΤΑΙ!!! Πως να το κανουμε τωρα;;; Να γινει ντε και καλα;;; Ουδεις μπορει να αισθανθει τα λογια, το νοημα, το βαθος, την ουσια των στιχων του Σοφοκλη, του Ευριπιδη, του Αισχυλου. Ουδεις ξενος μπορει να αποδωσει την ελληνικη σκεψη διοτι δεν την εχει μεσα του. Δεν την κατεχει. Δεν την καταλαβαινει οσο φιλοτιμα και αν προσπαθησει...... Θα αποδωσει ενας ξενος τη ψυχη του Σοφοκλη;; τα εσωψυχα του Αισχυλου;;;; την εσωστρεφεια του Ευριπιδη;;;
Ετσι αρχισαν οι νεωτερισμοι και οι καινοτομιες της Επιδαυρου. Καθε παρασταση που τις εφερνε στην ορχηστρα, ανοιγε και μια χαρακια στην ιστορια του θεατρου. Πληγωνε την αισθητικη του χωρου, τη δικη μου και καποιων ομοιων μου. Τραυματιζε την ενεργεια και διεπραττε ιεροσυλια στο Ασκληπειο που απεχει κατι λιγο απο την πολη. Διοτι η Επιδαυρος δεν ειναι μονο το θεατρο. Ειναι ολη η περιοχη ιερη. Ειναι ενεργεια!!!! Και αν εισαι λιγο ευαισθητος το νοιωθεις.... Αν εισαι αναισθητος παλι, δεν καταλαβαινεις τη τυφλα σου και χειροκροτας χωρις να ξερεις για τι ακριβως χειροκροτας, τα νεωτεριστικα κουστουμια, τα αρβυλα που «γδερνουν» την ορχηστρα, τα δερματινα, τα αμπεχονα, τις τουαλετες των ηρωιδων και .... το γυμνο!!! Γυμνο στην Επιδαυρο!!! Ημουν εκει οταν η Ιολη εμφανιστηκε ολογυμνη κανοντας κυκλους στην ορχηστρα στις «Τραχινιες», μια παρασταση που επισης γελοιοποιησε τον Ηρακλη αν και την περιμενα πως και πως καθως ειχε να παιχτει δεκαετιες.....
Στο ονομα ποιας αισθητικης ειναι αποδεκτές τετοιες σκηνοθεσιες;;; Ποιος δινει αυτο το δικαιωμα;;; Ποιος με προσβαλει καταμουτρα;;; Ποιος σπιλωνει την ιεροσυνη του χωρου;;;; Ποιος ασελγει σε βαρος της αρχαιας τραγωδιας εν τελει;;; Και μαλιστα πληρωνεται γι' αυτο;;;;
Ποιος περασε στην συνειδηση του κοσμου οτι ο νεοελληνας ειναι συνωνυμο του νεωτερισμου στα αρχαια εργα. Ε, λοιπον οχι. Οχι και παλι οχι!!!!! Η Επιδαυρος δεν σηκωνει πνιχτα γελακια και πονηρα υπονοουμενα. Δεν ειναι επιθεωρηση ρε γαμωτο!!!!
Θελεις να κανεις πρωτοπορια;;; καντην σε ενα παλιο εργοστασιο, σε μια αποθηκη, στο σπιτι σου....οπου θες τελος παντων. Στην Επιδαυρο δεν επιτρεπεται!!! Απλουστατο!!! Ο ιερος χωρος δεν το σηκωνει!!! Δεν το καταλαβαινεις;;; Ειναι ντροπη. Ειναι ονειδος. Ειναι χλευη. Ειναι ασελγεια. Ειναι υβρις. Εσυ πες το πολιτισμο, πες το τεχνη και μασκαρεψε το οπως θες. Η αληθεια ομως ειναι αυτη.
Την Επιδαυρο δεν την αγγιζεις εαν δεν εισερχεσαι σεμνα και με ευλαβεια στο χωρο και το εργο. Οταν δεν εχεις συναισθηση τι ειναι αυτο που πραγματευεσαι, τα μπουρδουκλωνεις ολα και βγαζεις ενα αχταρμα, τον οποιον κατ' εφημισμο, αποκαλεις τεχνη. Καποιοι, αρκετοι ευτυχως, αντιλαμβανονται τα πραγματα οπως εγω. Και εξοργιζονται. Και οταν εξοργιζονται γιουχαρουν το σκηνοθετη. Μαζι μου. Μαζι τους. Καμια φορα σηκωνονται και φευγουν στην μεση της παραστασης σε ενδειξη διαμαρτυριας για την ευθεια προσβολη που δεχτηκαν. Που βεβηλωθηκαν. Η ηθικη τους. Η αισθητικη τους. Η ιστορια τους.....
Ψιλα γραμματα και αδιαφορα για τους κομιστες του νεωτερισμου και της πρωτοποριας. Πρωτοπορια να ειναι και ο,τι να 'ναι. Σωστο. Στο σπιτι σου ομως. Οχι στο δικο μου. Οχι στον ιερο μου χωρο. Οχι στον ενεργειακο μου χωρο!!!
Καποτε, ο Μιμης Κουγιουμτζης ειχε αποδωσει εξαιρετα τη δικη μου φιλοσοφια για την Επιδαυρο και τις παραστασεις της με τη φραση "σκεφτομαι παντα οτι το θεαμα δεν πρεπει να διαταρασσει την ησυχια του γκιονη".
Κι υστερα απο ολα αυτα, ετοιμαζεται η μεγαλυτερη ιεροσυλια απο την αρχη του θεατρου!!!!
Προγραμματιζει να εμφανιστει στον ιερο χωρο της Επιδαυρου ο κυριος με τα πεη!!!!!
Σκυλια θα αμολυσω να τους ευνουχησουν ολους!!!!!
Εξαλλη ειμαι!!!
Christine Pitoura
from The Secret Real Truth http://ift.tt/1Y7PXFf
via IFTTT
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου