Γι'αυτό η μεσαιωνική και Αναγεννησιακή τέχνη συχνά κρύβει πλήθος αναφορών, ή και μια ολόκληρη αφήγηση που αποκαλύπτεται μόνο σε όσους μπορούν να την αποκωδικοποιήσουν. Στις μέρες μας τα έργα αυτά αποτελούν αινιγματικά κατάλοιπα άλλων εποχών, και αν η γλώσσα τους έχει σχεδόν ξεχαστεί, αυτό δεν μειώνει την αξία και το μυστήριο που τα περιβάλλει. Ωστόσο, σε προσπάθειες ερμηνείας των κρυφών τους μηνυμάτων, υπάρχει τεράστια διαφορά μεταξύ του προσωπικού στοχασμού επάνω σε ένα έργο, και στη διάδοση εξωπραγματικών ισχυρισμών.
Ο λόγος για την ευφάνταστη θεωρία του αρχαιολόγου Roberto Volterri που έκανε σάλο στο διαδίκτυο πριν από λίγα χρόνια, ισχυριζόμενος ότι αρκετοί πίνακες της Αναγέννησης κρύβουν ακράδαντες αποδείξεις για την εμφάνιση ΑΤΙΑ εδώ κι αιώνες. Σχεδόν όλοι οι πίνακες που αναφέρουν οι οπαδοί της θεωρίας, είναι θρησκευτικού χαρακτήρα και χρονολογούνται από τον 15ο και 16ο αιώνα, εποχή ωστόσο, που η Καθολική Εκκλησία είχε τον πρώτο λόγο στο περιεχόμενο τέτοιου είδους έργων. Σύμφωνα πάντα με τους φιλότεχνους αναζητητές των ΑΤΙΑ, τα "ύποπτα" αντικείμενα έχουν μασκαρευτεί εντέχνως ως σύννεφα, σκιές, ή άλλα, "αθώα" αντικείμενα ώστε να γλιτώσουν από το αυστηρό βλέμμα της Ιεράς Εξέτασης. Όμως, υπάρχουν αρκετά επιχειρήματα που αντιτίθενται σε τέτοιου είδους ισχυρισμούς όπως θα δούμε στη συνέχεια.
Γεωκεντρισμός
Ο Μπρούνο ισχυρίστηκε ότι ο Ήλιος δεν είναι παρά ένα από πολλά άστρα που περιτριγυρίζεται από πλανήτες, και συμπέρανε ότι πρέπει να υπάρχουν χιλιάδες κόσμοι σαν τον δικό μας, λέγοντας πως ο Θεός βρίσκεται παντού μέσα στο ζωντανό – και άπειρο – σύμπαν. Πλήρωσε τις πεποιθήσεις αυτές στην πυρά διότι για την Καθολική Εκκλησία, οποιαδήποτε υπόνοια εξωγήινης ζωής θα έθετε υπο αμφισβήτηση το Ευαγγέλιο, αφού θεωρούσαν ότι η γη βρισκόταν ακίνητη στο στερέωμα, με τους υπόλοιπους πλανήτες να περιστρέφονται γύρω από αυτήν. Η παραμικρή νύξη του αντιθέτου ήταν απόλυτα απαγορευτική – και θανατηφόρα – έννοια για την συγκεκριμένη εποχή,
Λογοκρισία
Εύλογα μπορεί να πει κανείς ότι αυτά τα ΑΤΙΑ αποκαλύφθηκαν μόνο στους εν λόγω καλλιτέχνες, οι οποίοι σε πείσμα των καιρών και της Εκκλησίας αποφάσισαν να απαθανατίσουν την ύπαρξή τους στα έργα τους. Ωστόσο δεν υπάρχει καμία απολύτως ένδειξη ή φήμη που να υποστηρίζει τέτοια θεωρία. Επιπλέον, για να επιβιώσει από την τέχνη του οποιοσδήποτε καλλιτέχνης της εποχής, έπρεπε να έχει την προστασία και την οικονομική στήριξη είτε εκκλησιαστικών παραγόντων, είτε πλούσιων αριστοκρατών οι οποίοι για να δείξουν την ευλάβειά τους, παράγγελναν θρησκευτικά έργα που δώριζαν απευθείας ή σε εκκλησιαστικούς χώρους, ή σε κάποιον υψηλά ιστάμενο ιερωμένο.Ο τρόπος απεικόνισης της Θείας Οικογένειας και άλλων θρησκευτικών στοιχείων, ήταν αυστηρά κωδικοποιημένος από την εκκλησία, κι έτσι δεν υπάρχει η παραμικρή περίπτωση, να εμφανιστεί στοιχείο που να αντιτεθόταν στην επιτρεπόμενη εικονογράφηση, καθώς εξεταζόταν εξονυχιστικά κάθε λεπτομέρεια ενός έργου πριν εγκριθεί.
Αν δούμε σε περισσότερη λεπτομέρεια τους "ύποπτους" πίνακες, γρήγορα ανακαλύπτουμε ακόμη περισσότερες αδυναμίες της θεωρίας του Volterri, και την πραγματική ταυτότητα των παράξενων αντικειμένων.
Το Καπέλο του Καρδινάλιου
Στη λεπτομέρεια [Εικόνα 2] εμφανίζεται ένα κόκκινο αντικείμενο που πολλοί "δείχνουν" ως ΑΤΙΑ – το οποίο ωστόσο δεν είναι τίποτε άλλο από το κόκκινο καπέλο ενός καρδινάλιου [Εικόνα 3], και συγκεκριμένα του Αγίου Ευσέβιου Σωφρόνιου Ιερώνυμου (347-420), γνωστού και αγαπητού αγίου της Καθολικής Εκκλησίας.
Φωτεινές Σφαίρες
Δορυφόροι Φυσικοί ή Μεταφυσικοί;
Τα παράξενα σχήματα σε πλήθος άλλων έργων που επίσης έχουν παρομοιαστεί με διαστημικά οχήματα, τελικά δεν είναι τίποτε άλλο από ανθρωπομορφικές απεικονίσεις του Ήλιου και της Σελήνης.
Ένα γνωστό παράδειγμα βρίσκεται σε τοιχογραφία της Σταύρωσης από το μοναστήρι Βισόκι Ντεκάνι του Κοσόβου [Εικόνα 18], που χρονολογείται από τον 14ο αιώνα, πολύ πριν υπάρξει οποιαδήποτε υπόνοια ηλιοκεντρισμού, και μέσα στην Βυζαντινή – και όχι Καθολική – παράδοση εικονογραφίας, που όπως γνωρίζουμε ήταν πολύ πιο αυστηρή σε ότι αφορά τους κανόνες απεικόνισης. Η συγκεκριμένη εικόνα απασχολεί τους μελετητές ΑΤΙΑ από το 1964, όταν ένας Γιουγκοσλάβος φοιτητής, ο Αλεξαντάρ Πάουνοβιτς δημοσιοποίησε μελέτη του στο Γαλλικό περιοδικό Σπούτνικ.
Οι μορφές αριστερά και δεξιά της πρόκειται για τον Ήλιο[Εικόνα 19] και τη Σελήνη [Εικόνα 20] με στυλιζαρισμένες άμαξες.
[Εικόνα 21] Μια απεικόνιση της Μεταμόρφωσης του Ιησού επίσης θεωρήθηκε ύποπτη αφού το γεωμετρικό σχήμα που τον περιβάλλει μοιάζει με πύραυλο.
Άλλα παραδείγματα απεικόνισης της Μεταμόρφωσης του Ιησού
Που κρύβεται η αλήθεια;
Η αντίληψη σχημάτων μέσα σε αφηρημένα στοιχεία αποτελεί την κινητήριο δύναμη της τέχνης, και τη δημιουργική σπίθα που εξελίσσει σχεδόν κάθε πτυχή της ανθρώπινης δραστηριότητας. Οι ερμηνείες που δίνουμε συχνά αποκαλύπτουν πολλά για την κοινωνία που ζούμε, τις παραστάσεις που βιώνουμε, και τα ζητήματα που μας απασχολούν.Είναι απόλυτα θεμιτό να αντιλαμβανόμαστε ό,τι μας αρέσει σε ένα έργο, αλλά όχι να διαδίδουμε ότι πρόκειται για ιστορική απόδειξη όταν μάλιστα το βάρος των αποδείξεων είναι εναντίον μας. Υπάρχει τεράστια διαφορά μεταξύ του γλύπτη που αντιλαμβάνεται μια μορφή που "πασχίζει να ελευθερωθεί" από ένα λείο κομμάτι μαρμάρου, και της συνήθειας να προσδίδουμε έννοιες και προθέσεις σε καλλιτεχνικά έργα ή σύμβολα που ο δημιουργός τους ποτέ δεν ονειρεύτηκε. Η ειρωνία είναι πως τα έργα της Αναγέννησης όντως κρύβουν πλήθος συμβόλων και αλληγοριών με πλούσιο μεταφυσικό περιεχόμενο, ακόμη κι αν αυτό δεν είναι εξωγήινης προέλευσης. Σαφώς ο ορθολογισμός και η επιστήμη δεν έχουν όλες τις απαντήσεις, αλλά, αν εμμένουμε στην επιφανειακή ερμηνεία που διαστρεβλώνει το πραγματικό περιεχόμενο για να ταιριάξει στην αγαπημένη μας θεωρία, ποτέ δεν θα μάθουμε τα πραγματικά τους μυστικά.
***
Αυτό το άρθρο δημοσιευτηκε την 4/2/2012 στο περιοδικό ΦΑΙΝΟΜΕΝΑ του Ελεύθερου Τύπου.
ΠΗΓΕΣ:
Για λεπτομερή ανάλυση (στα Αγγλικά και τα Ιταλικά) όλων των έργων που υποτίθεται ότι παρουσιάζουν ΑΤΙΑ, όπως και πολλά εικαστικά παραδείγματα που αποδεικνύουν τα παραπάνω επιχειρήματα, βλ. το κείμενο του ιστορικού τέχνης και ζωγράφου Diego Cuoghi, Art and UFOs? No thanks, only Art, στην ιστοσελίδα http://ift.tt/2gRhlME . Το κείμενο δημοσιεύτηκε αρχικά στο περιοδικό SKEPTIC τον Ιούλιο του 2004 (http://www.skeptic.com/ ). Η εισαγωγή του κειμένου περιέχει λίστα με τις πιο δημοφιλείς ιστοσελίδες που διαδίδουν τη θεωρία για τα ΑΤΙΑ.Πληροφορίες για τους κανόνες Βυζαντινής εικονογραφίας που επεξηγούν την επιχειρηματολογία σχετικά με τη Σταύρωση και τη Μεταμόρφωση βρίσκει κανείς στο Ιταλικό έργο Μυστικά της Βυζαντινής Εικονογραφίας, Edizioni Arkeios, 2003 (μετάφραση Γαλλικού έργου του 1845 που βασίζεται σε Βυζαντινά χειρόγραφα).
Βλ. επίσης http://www.ecclesia.gr/
sashachaitow.co.uk
diadrastika.com
from The Secret Real Truth http://ift.tt/2gRahPQ
via IFTTT
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου